Inleiding
U wilt betrouwbaar personeel selecteren en in dienst hebben. Door screening kunt u de risico's beperken. Screening is nuttig voor integriteitsgevoelige functies in uw organisatie.
In de brochure ‘Screening van personeel: wanneer en hoe selecteren op integriteit’ geeft Justis handige tips en handvatten hoe u de risico’s op niet-integer personeel kunt beperken.
Met de brochure wil Justis organisaties bewust maken van de risico’s rond bepaalde functies, maar vooral ook laten zien dat een organisatie zelf veel mogelijkheden heeft om te screenen. Denk aan het controleren van paspoort of identiteitskaart, het opvragen van originele diploma’s en cijferlijsten en online onderzoek. Ook zijn er verschillende openbare bronnen en registers die organisaties kunnen raadplegen.
Vaak worden meer middelen ingezet naarmate de functie risicovoller is. De screening moet echter ook proportioneel zijn, dus in verhouding staan tot de functie. De brochure is daarom ook zo opgezet: eerst volgen 5 eenvoudige checks die u altijd kunt uitvoeren, daarna volgt wat u eventueel nog meer kunt doen.
De tips in de brochure zijn gebaseerd op onderzoek van Justis onder profit- en not-for-profitorganisaties. Ze zijn bruikbaar voor degenen die besluiten om nieuw personeel te (laten) screenen. In de praktijk zijn dat directies, securitymanagers en P&O- of HRM-medewerkers.
Documenten
Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Neem dan contact op met Justis.