Inleiding
U heeft eHerkenning nodig als u zakelijk wilt inloggen bij Justis om gebruik te maken van een bepaalde digitale dienst. Met eHerkenning kunt u veilig inloggen om online uw zaken met de overheid te regelen. Voor het gebruik van een digitale dienst van Justis heeft u een eHerkenningsniveau (variƫrend van EH2+ t/m EH4) en machtiging(en) nodig voor de toegang tot MijnJustis. Welk niveau en welke machtigingen u precies nodig heeft hangt af van de specifieke digitale dienst die u wilt gebruiken.
Justis heeft een zorgvuldige afweging gemaakt bij het bepalen van de EH niveaus per Justis product/dienst. Hierbij is goed gekeken naar zowel veiligheids- & privacy aspecten als klantvriendelijkheid. Justis biedt dienstverlening aan op zowel EH2+, EH3 als EH4 niveau. De digitale diensten/producten van Justis hebben een EH niveau en een eigen machtiging. Als u gebruik wilt maken van meerdere diensten van Justis, dan heeft u voor iedere dienst een aparte machtiging nodig.
Overzicht minimaal EH niveau en machtiging per digitale dienst/product:
Product | EH niveau | Machtigingsnaam |
---|---|---|
VOG-aanvraag | eHerkenning 2+ (EH2+) of hoger | VOG: aanvraag Verklaring Omtrent het Gedrag |
VOG zienswijze en bezwaar indienen | eHerkenning 3 (EH3) of hoger | VOG: zienswijze en bezwaar indienen |
VOG RP-aanvraag | eHerkenning 2+ (EH2+) of hoger | VOG RP: aanvraag Verklaring Omtrent het Gedrag Rechtspers. |
VOG RP zienswijze en bezwaar indienen | eHerkenning 3 (EH3) of hoger | VOG RP: zienswijze en bezwaar indienen |
Boa-aanvraag voor individuele boa zonder categoriaal besluit | eHerkenning 3 (EH3) of hoger | BOA: aanvragen/wijzigen boa-akte niet categoriaal |
Boa-aanvraag op grond van categoriaal besluit | eHerkenning 3 (EH3) of hoger | BOA: aanvragen/wijzigen boa-akte categoriaal |
Boa zienswijze en bezwaar indienen | eHerkenning 3 (EH3) of hoger | BOA: zienswijze indienen en bezwaar maken |
BOD-aanvraag | eHerkenning 2+ (EH2+) of hoger | BOD: aanvraag tot vaststelling bekwaamheid en betrouwbaarheid |
BOD zienswijze en bezwaar indienen | eHerkenning 3 (EH3) of hoger | BOD: zienswijze indienen en bezwaar maken |
WPBR-aanvraag | eHerkenning 3 (EH3) of hoger | WPBR: aanvragen/wijzigen vergunning beveiliging en recherche |
WPBR zienswijze en bezwaar indienen | eHerkenning 3 (EH3) of hoger | WPBR: zienswijze indienen en bezwaar maken |
Ontheffing op de Wet wapens en munitie aanvraag | eHerkenning 3 (EH3) of hoger | WWM: aanvragen/wijzigen ontheffing Wet wapens en munitie |
Ontheffing op de Wet wapens en munitie zienswijze en bezwaar indienen | eHerkenning 3 (EH3) of hoger | WWM zienswijze indienen en bezwaar maken ontheffing |
Administratief beroep WWM | eHerkenning 4 (EH4) | WWM/WNB: administratief beroep wapenverlof of jachtakte |
Naamswijziging bezwaar indienen | eHerkenning 4 (EH4) | Naamswijziging: bezwaar maken |
GVA-aanvraag | eHerkenning 2+ (EH2+) of hoger | GVA: aanvraag Gedragsverklaring aanbesteden |
GVA zienswijze en bezwaar indienen | eHerkenning 3 (EH3) of hoger | GVA: zienswijze en bezwaar indienen |
Gratie | eHerkenning 4 (EH4) | Gratie: indienen verzoek |
Bibob-register | eHerkenning 3 (EH3) of hoger | Informatieportaal (organisatie is Justid) |
Aanvragen of upgraden eHerkenning
U vraagt een (verhoging van een) eHerkenningsmiddel en de machtiging(en) aan via een eHerkenningsleverancier. Er zijn 6 door de Rijksoverheid erkende leveranciers voor eHerkenning. Uw leverancier adviseert u (n.a.v. uw behoefte om bij Justis en/of andere overheidsinstanties digitale diensten af te nemen). De leverancier maakt ook de kosten inzichtelijk en geeft aan wat u praktisch moet regelen voor een verhoging van het betrouwbaarheidsniveau en het afnemen van een machtiging.
Meer informatie
Wilt u meer weten over de precieze verschillen tussen de diverse EH betrouwbaarheidsniveaus? Kijk op www.eherkenning.nl. Voor meer informatie over de aanschaf van een hoger EH middel en machtiging(en) kunt u terecht bij uw eigen eHerkenningsleverancier.
Voor al uw overige vragen over de eHerkenningsniveaus/machtigingen van Justis en onze digitale dienstverlening kunt u terecht bij ons klantcontactcentrum. Justis is iedere werkdag telefonisch bereikbaar tussen 09.00 en 17.00 uur. U kunt uw vraag ook stellen via het contactformulier.
Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Neem dan contact op met Justis.