Deadline voor registratie
U bent verplicht om voor 1 april 2025 uw aanvraag tot registratie af te ronden om uw werkzaamheden als incassodienstverlener te kunnen voortzetten.
Registratieaanvraag
U kunt uw registratieaanvraag starten via deze link op Justis.nl. Hier vindt u ook meer informatie over de vereisten en het registratieproces.
Belang van registratie
Tijdens de registratieaanvraag wordt er om informatie gevraagd waarmee Justis kan nagaan of u voldoet aan de vereiste kwaliteitseisen en betrouwbaarheid, zoals vastgelegd in de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki). Na inschrijving in het register incassodienstverlening is uw registratie één jaar geldig. Daarna moet u de inschrijving jaarlijks verlengen.
Handhaving Inspectie Justitie en Veiligheid
De nieuwe wetgeving is op 1 april 2024 ingegaan. De Inspectie Justitie en Veiligheid volgt in 2024 een informerende en stimulerende aanpak, zodat bedrijven zich kunnen aanpassen. Bij ernstige overtredingen treedt zij wel op. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Inspectie sneller over tot handhaving, omdat bedrijven voldoende tijd hebben gehad om aan de regels te voldoen.
Vragen?
Heeft u vragen over het doen van een registratieaanvraag? Dan kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum van Justis via deze link. Heeft u vragen over de handhaving van de Wki? Dan kunt u terecht op de website van Inspectie Justitie en Veiligheid.
Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Neem dan contact op met Justis.
+31 (0) 88 - 998 22 00