Overslaan en naar de inhoud gaan
Rijksoverheid logo
Justis Ministerie van Justitie en Veiligheid
  • Home
  • Producten

    • Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
      Voor een (nieuwe) baan is vaak een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig.
    • VOG politiegegevens (VOG P)
      Bij de screening voor een VOG P worden altijd politiegegevens geraadpleegd.
    • VOG voor rechtspersonen (VOG RP)
      Een VOG RP kan nodig zijn bij een contractafsluiting of om lid te worden van een brancheorganisatie.
    • Naamswijziging
      U kunt uw achternaam laten wijzigen wanneer u hinder ondervindt door het gebruik van uw achternaam.
    • Wet wapens en munitie
      U moet bij Justis zijn voor administratief beroep en het aanvragen van een ontheffing.
    • Buitengewoon opsporingsambtenaar
      Als boa-werkgever vraagt u bij Justis een (verlenging van een) akte van opsporingsbevoegdheid aan.
    • Gedragsverklaring aanbesteden
      Veel overheidsopdrachten moeten worden aanbesteed op grond van Europese aanbestedingsregels.
    • Particuliere beveiliging en recherche
      Justis verleent de vergunning voor particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.
    • Wet Bibob
      Overheden kunnen Bibob-onderzoek (laten) uitvoeren om te voorkomen dat zij criminele activiteit mogelijk maken.
    • Gratie
      Gratie is vermindering, verandering of kwijtschelding van een straf die de rechter heeft opgelegd.
    • Huwelijk
      Een verzoek tot huwelijksdispensatie of trouwen bij volmacht kan in sommige gevallen worden ingediend.
    • Garantstellingsregeling curatoren
      Als in een faillissement niet genoeg geld overblijft voor onderzoek kan de curator gebruik maken van de GSR.
    • Toezicht op rechtspersonen
      Netwerktekeningen en risicomeldingen helpen bij de bestrijding van misbruik door bedrijven.
    • Bijzondere opsporingsdienst
      Justis kan opsporingsambtenaren van de bijzondere opsporingsdiensten bevoegdheden toekennen.
    Scroll voor meer producten
  • Service & Contact

    • Contactmogelijkheden
      U kunt op verschillende manieren contact opnemen.
    • Veelgestelde vragen
      Mogelijk wordt uw vraag al beantwoord in onze veelgestelde vragen.
    Scroll voor meer producten
  • Justis
  • Nieuws
  • Wat is een VOG?
  • Zo werkt de VOG-aanvraag
  • VOG aanvragen als u niet staat ingeschreven in de BRP

Subnavigatie

  • Home
  • Nieuws
  • eHerkenningsniveaus voor digit...

eHerkenningsniveaus voor digitale dienstverlening verhoogd vanaf 1 juli

Gepubliceerd op 01 jul 2021 15:45

Introductie

Op 1 juli 2021 is het betrouwbaarheidsniveau eHerkenning 1 vervallen (EH1). Logt u zakelijk in bij Justis om gebruik te maken van een bepaalde digitale dienst? Vanaf 1 juli kunt u niet meer inloggen met EH1, maar heeft u een hoger EH niveau (variërend van EH2+ t/m EH4) en machtiging(en) nodig voor de toegang tot MijnJustis. Welk niveau en welke machtigingen u precies nodig heeft hangt af van de specifieke digitale dienst die u wilt gebruiken.

Nieuwe eHerkenningsniveaus per Justis dienst/product

Justis heeft een zorgvuldige afweging gemaakt bij het bepalen van de nieuwe, hogere EH niveaus per Justis product/dienst. Er is goed naar zowel veiligheids- & privacy aspecten als klantvriendelijkheid gekeken. Vanaf 1 juli biedt Justis dienstverlening aan op zowel EH2+, EH3 als EH4 niveau. De digitale diensten/producten van Justis hebben een EH niveau en een eigen machtiging. Als u gebruik wilt maken van meerdere diensten van Justis, dan heeft u voor iedere dienst een aparte machtiging nodig.

Overzicht minimaal EH niveau en machtiging per digitale dienst/product:

Product EH niveau Machtigingsnaam
VOG-aanvraag eHerkenning 2+ (EH2+) of hoger  VOG: aanvraag Verklaring Omtrent het Gedrag
VOG RP-aanvraag eHerkenning 2+ (EH2+) of hoger  VOG RP: aanvraag Verklaring Omtrent het Gedrag Rechtspers.
Boa-aanvraag voor individuele boa zonder categoriaal besluit eHerkenning 3 (EH3) of hoger BOA: aanvragen/wijzigen boa-akte niet categoriaal
Boa-aanvraag op grond van categoriaal besluit eHerkenning 3 (EH3) of hoger BOA: aanvragen/wijzigen boa-akte categoriaal
Boa bezwaar indienen eHerkenning 3 (EH3) of hoger BOA: zienswijze indienen en bezwaar maken
BOD-aanvraag eHerkenning 2+ (EH2+) of hoger  BOD: aanvraag tot vaststelling bekwaamheid en betrouwbaarheid
BOD  bezwaar indienen eHerkenning 3 (EH3) of hoger  BOD: zienswijze indienen en bezwaar maken
WPBR-aanvraag eHerkenning 3 (EH3) of hoger  WPBR: aanvragen/wijzigen vergunning beveiliging en recherche
WPBR bezwaar indienen eHerkenning 3 (EH3) of hoger  WPBR: zienswijze indienen en bezwaar maken
Ontheffing op de Wet wapens en munitie aanvraag eHerkenning 3 (EH3) of hoger  WWM: aanvragen/wijzigen ontheffing Wet wapens en munitie
Ontheffing op de Wet wapens en munitie bezwaar indienen eHerkenning 3 (EH3) of hoger  WWM zienswijze indienen en bezwaar maken ontheffing
Administratief beroep WWM eHerkenning 4 (EH4) WWM/WNB: administratief beroep wapenverlof of jachtakte
Naamswijziging bezwaar indienen eHerkenning 4 (EH4) Naamswijziging: bezwaar maken
GVA-aanvraag eHerkenning 2+ (EH2+) of hoger  GVA: aanvraag Gedragsverklaring aanbesteden
Gratie eHerkenning 4 (EH4) Gratie: indienen verzoek

Upgraden eHerkenning

Een verhoging van uw eHerkenningsmiddel en de machtiging(en) regelt u via uw eHerkenningsleverancier. Er zijn 6 door de Rijksoverheid erkende leveranciers voor eHerkenning. Uw leverancier adviseert u bij de upgrade (n.a.v. uw behoefte om bij Justis en/of andere overheidsinstanties digitale diensten af te nemen). De leverancier maakt ook de kosten inzichtelijk en geeft aan wat u praktisch moet regelen voor een verhoging van het betrouwbaarheidsniveau en het afnemen van een machtiging.

Meer informatie

Wilt u meer weten over de precieze verschillen tussen de diverse EH betrouwbaarheidsniveaus? Kijk op www.eherkenning.nl. Voor meer informatie over de aanschaf van een hoger EH middel en machtiging(en) kunt u terecht bij uw eigen eHerkenningsleverancier.

Voor al uw overige vragen over de eHerkenningsniveaus/machtigingen van Justis en onze digitale dienstverlening kunt u terecht bij ons klantcontactcentrum. Justis is iedere werkdag telefonisch bereikbaar tussen 09:00 en 17.00 uur. U kunt uw vraag ook stellen via het contactformulier.

Heeft u een vraag?

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Neem dan contact op met Justis

 +31 (0) 88 - 998 22 00

Bekijk meer contactmogelijkheden

Heeft deze informatie u geholpen?

U kunt volledig anoniem feedback geven. Let erop dat u zelf geen persoonlijke gegevens deelt in uw reactie. Voor meer informatie, lees ook onze privacyverklaring.
  • Service

    • Privacy
    • Klachtenprocedure
    • Servicegarantie
    • Help
  • Over deze site

    • Cookies
    • Toegankelijkheid
  • Contact en adres

    • Contact
    • Post- en bezoekadres Justis
    • Routebeschrijving

Volg ons

LinkedIn
Twitter
YouTube